Det begyndte med en historieopgave i folkeskolens 8. eller 9. klasse for mere
end 30 år siden. Jeg havde allerede da en stor interesse i 2. verdenskrig og den
danske besættelse og valgte at arbejde med D-dag. I dag kan jeg ikke huske
præcist, hvad arbejdet endte op med; bortset fra planchen over Normandiet og de fem
landgangssektorer, som jeg nok havde en svag erindring om, men som først dukkede
op fra gemmerne for et år siden.
I gymnasiet var vi 5 drenge, der i 1983 valgte at rejse på interrail sammen. Det
blev en uforglemmelig tur og for nogen af os ikke
den sidste interrailrejse. Vi rejste gennem Holland, Frankrig, Italien og
Grækenland og i Frankrig slog vi et smut om Normandiet. Jeg havde på tidspunkt
læst David Howarths bog "D-dag" og ville gerne besøge et eller to museer, men
havde derudover kun en vag fornemmelse for mulighederne i Normandiet.
Da vi jo var afhængige af togforbindelser faldt valget af destination på
Bayeux, hvilket skulle vise sig at være et godt valg: den ligger centralt i
Normandiet, har en fortrinlig campingplads (dengang og nu) og er i sig selv en
spændende by.
Vi besøgte Arromanches og museet der og var selvfølgelig også en tur omkring museet i Bayeux. Bayeuxtapetet måtte vi jo også se. Jeg kan ikke præcist huske, hvilke
forestillinger vi havde gjort os om hvordan dette tapet ville tage sig ud, men
det blev i hvert fald en meget speciel oplevelse, som vi ikke fik så meget ud
af. Selve tapetet (ca. en meter højt) er ophængt i et mørkt rum bag en belyst
glasmontre, og det er så meningen at de besøgende udstyret med en båndoptager
stille og roligt bevæger sig de 100 meter rundt i takt med den indtalte tekst.
Det tager sin tid - og det havde vi unge knøse altså ikke. Senere har jeg fulgt
"ruten" slavisk, og det var absolut en spændende oplevelse.
Jeg er efterfølgende
flere gange vendt tilbage til Bayeux og byens campingplads, der gennem alle
årene har budt på en god oplevelse. Men jeg har også et par gange ligget på en
campingplads ved Riva-Bella (Quistreham). Her fordrev vi tiden om aftenen med
lidt minigolf.
Tilbage i 80'erne rejste jeg altid til Normandiet
som led i en interrailrejse og jeg har rejst både
alene og i selskab med andre. På stedet brugte jeg/vi cykel, kørte med tog og bus og et par
gange flottede jeg/vi os og lejede en bil, hvilket jo gav nogle helt andre
muligheder for dagsture. Senere er rejsen foregået med bil og/eller fly. De
første rejser til Normandiet bar ikke præg af megen forudgående planlægning. Det
var første i 1994 og senere i 2000
og 2004, at jeg foretog en rimelig research inden rejsen
Et lille kuriosum knytter sig til togrejsen fra
Paris til Bayeux. På mine interrailrejser købte jeg ofte Thomas Cook's køreplan for tog i Europa og i
den kunne man læse, at Ruten Paris - Caen - Cherbourg var "The most
complicated train service in Europe". Daglige faste afgange var nærmest
undtagelsen; denne køreplan er fyldt med uregelmæssige afgange på alle tider af
året. Man har svært ved at tro på nødvendigheden af så kompliceret en køreplan.
Gad vide om det stadigvæk forholder sig sådan?
En enkelt gang havde jeg nær misset toget mod Bayeux. Jeg ankom forsinket med
nattog fra sydfrankrig på Gare de Lyon og skulle derfra med metro til Gare St.
Lazare, hvorfra toget mod Bayeux afgår. Nu er metroen ikke altid kun en (kort
)køretur. Ved skift mellem de forskellige metrolinier kan man opleve temmelig
lange gåture i de underjordiske tunneler. Men da tiden var knap foregik disse
skift i naturligvis løb; jeg nåede St. Lazare og mit tog nærmest i samme øjeblik togføreren fløjtede afgang.
Fuldstændig udmarvet efter min løbetur med en tung oppakning lagde jeg mig - stadig med rygsækken på -
på midtergangen i togvognen og hev efter vejret, mens de gode franskmænd så på
mig med stor forbløffelse.
I 2000 var jeg på bilrejse til bla. Belgien og Frankrig med min kæreste, som
jeg senere blev gift med. Hun lagde velvilligt ører og tålmodighed til mine
mange historier, mens vi kørte rundt i Normandiet; det er jo altid dejligt at få
mulighed for at øse lidt ud af det, man finder interessant og spændende.
